Dan Bedros: Comunicaţiile fixe revin /18.09.2007
Alcatel-Lucent Communication Day, Bucureşti, 18 septembrie 2007
Ion Vaciu, CEO/Publisher COMUNIC@ŢII Mobile:
Cum comentaţi afirmaţia preşedintei Alcatel-Lucent care vede pentru toate filialele companiei din întreaga lume „transformarea competitivă a reţelelor”, dar şi schimbarea modelului de business. Cum vă diferenţiaţi de competitorii dvs.? Sau viziunea este comună, fiecare încercând să îşi găsească cât mai mulţi clienţi?
Dan Bedros, Preşedinte Alcatel-Lucent South Earstern Europe:
Noi nu mai vindem cutii, nu mai vindem simple echipamente hard, ci vindem servicii, competenţă, reţele. De aici se transformă diferenţa între diferiţi furnizori, din capabilitatea de a-i acorda operatorului un nou model de business, o nouă oportunitate. De fapt este o luptă pentru a-ţi atrage clienţii. Fiecare fură de la celălalt pentru că la un moment dat numărul de clienţi este limitat. Este o luptă teribilă de imaginaţie, de servicii pe care le poţi crea şi de preţ. Este greu de spus care este diferenţa între unii şi alţii.
Avantajul nostru este că avem o paletă completă de produse, deci ne putem dezvolta pe toate domeniile fix-mobil.
Eu cred că fixul va reveni, atunci când toţi credeau că nu mai este posibil acest lucru. GPON, broadband-ul, magistralele care apar, reţelele locale de Fiber-to-the-Home vor schimba radical oportunităţile şi serviciile care se pot oferi.
Piaţa este imensă — toate maşinile vor avea sisteme de navigaţie şi de localizare, toate informaţiile se primesc automat oriunde te-ai afla, deci practic vom trăi într-o masă de informaţii continue.
Sigur că Patricia Russo la asta se referă — la schimbarea modelului de business şi a nivelului de competenţă. Cine dezvoltă noi servicii, noi oportunităţi la tehnologii mai avansate, trăieşte mult mai bine pe piaţă. Pe vremuri era complicat să schimbi o reţea, dar astăzi un softswitch, care în trecut era o cameră cât un etaj, acum este cât un dulap, care poate fi schimbat fără probleme. Din acest punct de vedere operatorii au un atu enorm, să selecteze cea mai bună ofertă, să îşi amortizeze rapid investiţiile, să poţi schimba rapid tehnologiile. Altfel eşti prea lent şi vin alţii mult mai rapizi care te depăşesc. Vedem acest lucru în industria aeronautică — competiţia low cost nu poate rezista prea mult dacă nu se oferă şi calitate. Din acest punct de vedere companiile care nu dădeau calitate au dispărut. Şi atunci începe regruparea.
Citiţi interviul complet în ediţia de octombrie a revistei COMUNIC@ŢII Mobile